СЕО Ніжинського консервного заводу в інтерв’ю НВ

В офісі Ніжинського консервного заводу, що розташований у Дарниці, немає електрики і на шостий поверх співробітники піднімаються пішки. Однак в кабінетах є світло і навіть працює кавова машина — підприємство, як і багато інших в нашій країні, подбало про покупку генератора.
Цього року бізнесу в Україні довелось прилаштовуватись до нових умов роботи, що їх спричинила війна — логістичні ланцюжки розірвані, експортувати продукцію стало важче, а деякі постачальники потрапили в окупацію. Що робити в таких умовах?
Генеральний директор Ніжинського консервного заводу Володимир Крохмаль розповів про роботу у найважчий в історії Незалежної України рік та плани на майбутнє.

Ніжинський консервний завод входить до п’ятірки найбільших виробників консервованих овочів. Які виклики виникли перед вами цього року і як ви їх долали?
Ніжинський завод не тільки консервний — це величезне підприємство з переробки овочів. Класичне консервування до сих пір залишається основним нашим напрямом роботи, однак у нас багато допоміжних виробництв, видів переробки овочів, які динамічно зростають. Це додає нам, як підприємству, додаткової стійкості.

Війна з Росією розпочалась для нас раніше за повномасштабне вторгнення та анексії частини Донбасу та Криму. Ще у 2013−2014 роках Роcія заборонила експорт продуктів харчування з України, і ми швидко позбавились будь-яких зв’язків з цим ринком. З 2013- 2014-го, з кожним роком, ставали сильнішими — долали всі можливі виклики і формували багато зон стійкості. Однак повномасштабне вторгнення в кінці лютого стало для нас величезним стресом.

Наше підприємство розташоване у Ніжині Чернігівської області. Буквально в перші дні після початку війни місто майже опинилось в оточенні, всі під’їзні дороги були перекриті. На щастя, сам Ніжин не був захоплений. І за декілька днів почали відновлювати виробництво — у нас були запаси продукції на складах. Перед нами тоді постало питання, а як доставляти продукцію? Основна траса, що веде до Києва, була захоплена. Ми їздили через села, польовими розбитими дорогами, і це було ризиковано. Однак вже з середини березня ми відновили поставки продукції для торгівельних мереж. В перших числах квітня деокупували Київську, Чернігівську, Сумську області, а ми працювали майже на повну потужність. Змогли налагодити постачання необхідної сировини і матеріалів.
Звичайно, виникало багато труднощів при роботі з постачальниками: хтось не працював, в когось були закриті склади, в інших — вони були знищені. Логістичні ланцюжки були розірвані. Багато партнерів, на жаль, тимчасово припинили свою діяльність.

Бестселери продажів
Де підприємство закуповує овочі?

Маємо дві великі сировинні зони. Кабачки, огірки та всі необхідні інгредієнти для консервування — свіжий кріп, петрушку, зелень вирощують в 15 кілометрах від Ніжина. Це наше підприємство, яке веде окрему діяльність і вирощує сировину, як для Ніжинського консервного заводу, так і для інших покупців. В Каховському районі Херсонської області ще одне наше підприємство вирощує томати, перець, баклажани, цибулю.

Ця територія і досі окупована…
Так. Підприємство, на жаль, не працює. Його робота заблокована практично з перших днів війни. Сподіваємося на швидку деокупацію.

Завод випускає продукцію під ТМ «Ніжин» та «Грінвіль». Яка продукція користується популярністю та чи зріс на неї попит після початку війни?
Останні десять років ми спостерігали, що рівень споживання традиційних солінь, які випускаються під брендом «Грінвіль», постійно зростає. Через те я й говорив, що Ніжинський завод — це не класичний консервний завод. Раніше зростав попит на чищені овочі. Споживачі вважали фреш-продукти корисними, а продажі консервації або не зростали, або навіть трохи знижувались.
Війна змінила усе. Важливими для споживачів стали продукти тривалого зберігання, а для нашої консервації «Ніжин» термін придатності складає три роки. Коли українці в період невизначеності створювали запаси, то овочева консервація входила в обов’язковий набір продуктів так само, як і крупи, тушонка та інше. Продукти молочнокислого бродіння, з терміном зберігання в холоді до 30 днів, почали програвати. Ось такі спостерігаємо метаморфози.

Ніжинський консервний завод сьогодні
Виробничі потужності підприємства розташовані на території 16,5 га. Завод випускає понад 100 найменувань продукції під ТМ «Ніжин» та «Грінвіль». Щороку підприємство може переробляти 12 000 тон овочів та випускати 10 млн банок продукції.

Чи довелося вам збільшувати виробництво консервації?
Сезон плодоовочевої консервації короткий і займає три активних місяці — з кінця липня і до жовтня. У цей період ми виробили максимум. Дійсно, попит зараз тримається на високому рівні.
Однак можу гарантувати споживачам, що наших запасів вистачить, як мінімум, до літа наступного року.
Окрім того, вже працюємо над планами виробництва на 2023 рік і враховуємо у них цьогорічну зміну структури попиту.

Де вирощують огірки та помідори
Частина території України поки залишається окупованою, частина полів заміновані. Чи розумієте, де будете купувати сировину?
Так. Огірки та кабачки отримаємо з нашої сировинної зони, яка розташована неподалік від заводу. Складніша історія з овочами, які ростуть на півдні — це томати, перець та баклажани. Ми мріємо про швидку деокупацію нашої рідної Каховки і це для нас найважливіший і найбільш приємний план. Сподіваємось, що так і станеться.
Якщо ця подія буде дещо зміщена в часі, ближче до літа, то у нас є партнери в Запорізькій, Дніпропетровській, Одеській областях — наші постачальники, з якими працювали раніше. Та навіть з тієї самої Херсонської області, але з її правобережної частини можна постачати продукцію. В нашому сонячному Закарпатті є кліматичні зони, які дозволяють вирощувати такий самий асортимент овочів, як і на півдні. Тож рішення прийматимемо в кінці березня — на початку квітня.

Цього року Ніжинському консервному заводу — 95 років. Чи змінилась за цей час рецептура приготування страв? Чи з’являлись у вас нові пропозиції за останні рік-два?
Рецепти наших бестселерів — маринованих огірків і кабачкової ікри не змінюються вже 30−40 років. Коли ми говорили про бренд «Грінвіль», то ми по суті відновили рецептури традиційного соління овочів способом молочнокислого бродіння. Підняли старі книжки, записи технологів, які активно впроваджувалися до появи процесів стерилізації та пастеризації.
Якщо звернете увагу, на полиці стоїть діжечка. В нас колись був окремий бондарний цех, де робили такі і маленькі, і великі діжки.

В таких діжках зберігали капусту?
І огірки, і капусту. Іншого способу у 30−50 роках минулого століття зберегти продукцію не було. Пізніше з’явились великі жерстяні ємності, а ще потім — впроваджували процедури стерилізації, пастеризації і розфасовували продукцію у скляну тару. Коли говоримо про наші соління, то вони не є якимсь новим надбанням. Це класичні рецепти наших дідів-прадідів.
З цього починалась історія Ніжинського заводу. Бо вона пишеться не з 1927 року, а значно раніше. З часів, коли існували виробничі артелі, потім — кооперативи, які займалися вирощуванням і засолкою огірків.
Окрім того, майже кожного року випускаємо нові продукти. Їх небагато, бо кожен з рецептів вивчаємо детально і прискіпливо. Він має сподобатися великій кількості людей, які приймають участь у дегустаціях. Тож над кожною новинкою працюємо не один рік. Серед наших нових продуктів — складні овочеві салати, які мають чотири, п’ять або навіть шість компонентів.

Щось з новинок вже стало бестселером?
Так. Судячи з обсягів продажів — це салат «Рататуй». Він такий яскравий, кольоровий. Цікавий і дуже смачний салат. Подібні продукти користуються популярністю за кордоном, де у споживачів немає великого вибору подібних продуктів.

Куди поставляють продукцію Ніжинського консервного заводу
Чи збільшуєте експорт?

Так. Зараз експортуємо нашу продукцію у понад 25 країн світу. Серед них — майже всі члени ЄС, можливо, менш активні південні країни, де смаки трохи різняться. Ми активно представлені в Північній Америці, в першу чергу в США.
Цікава історія із нашим постійним партнером — американським дистриб’ютором, якому в кінці лютого — на початку березня мали відвантажити велику партію консервації Ніжин. Ми навіть отримали передоплату, однак не могли виконати замовлення. Наші партнери попросили перерахувати ці кошти на потреби ЗСУ. Що ми і зробили.
Перша допомога, яку передали українським військовим, це були не власні кошти, які ми також надавали пізніше, а передплата американської компанії за продукцію. До речі, пізніше ми виконали це замовлення.

Що полюбляють у США?
В США, Ізраїлі, в деяких країнах Європи, проживає багато українців. Вони знають наш бренд, нашу продукцію і є її поціновувачами. Останнім часом американці і громадяни інших країн почали активно цікавитися українськими продуктами. Товари, вироблені в Росії, заміщують українськими. І навіть ті, хто ніколи не куштував нашу продукцію, захотів спробувати. Не буде секретом, що активізувались ринки країн Балтії. Вони займають питому вагу в експорті. І мабуть поставки в ці країни будуть рекордними в поточному році.

Яку частку займає експорт?
В сегменті овочевої консервації бренду «Ніжин» він складає 40%. Колись починали з показників в 10−15%. Зараз експорт займає значну питому вагу в структурі продажів нашої компанії.

Ніжинський консервний завод динамічно розвивається. Чи не плануєте переробляти овочі для дитячого харчування?
Така ідея є в цілої групи людей, які працюють в нашій компанії.

Чи готові до такого виробництва?
Необхідний окремий цех, обладнання, яке має відповідати досить жорстким вимогам. Поки думаємо про це. Це не план, який плануємо впровадити наступного року, але це точно в зоні наших інтересів. Ми знаємо, як випускати якісне овочеве дитяче харчування.
Цей проєкт потребуватиме суттєвих інвестицій і нам потрібно шукати фінансування. Пільгові кредити були б доречні. Зараз, на жаль, наші власні можливості інвестувати в величезні проєкти обмежені.

Які у вас плани на наступний рік? І як будете прилаштовуватись під нову реальність?
Нова реальність вже з нами. Ми сподіваємося, що 2023 рік буде роком позитивних змін. Як і всі громадяни України сподіваємося на повну перемогу на наших умовах. І дуже цього чекаємо. Чи може бути ще гірше, ніж те, що ми вже пережили? Теоретично — так. Ми готові і до нових викликів. Однак сподіваємося, що наступні місяці будуть оптимістичнішими і кращими. І ми зможемо виростити і переробити сировину.
Цього року наша компанія зберегла майже весь персонал, всі були забезпечені роботою, а звільнень і скорочень не відбулося. І це великий здобуток для нас. Усе можна надолужити, але дуже важко зібрати колектив, адже це — основа нашого майбутнього зростання. Що для нас важливо у наступному році? Підтримка держави, можливо, в першу чергу у питаннях фінансування. Для розвитку, для інвестицій, для створення нових робочих місць.
Хочу привітати усіх із наступаючими святами та побажати нам усім перемоги, сімейного затишку та добробуту.

Посилання на матеріали НВ:
https://biz.nv.ua/ukr/markets/pidsumki-roku-ta-prognozi-na-2023-vid-seo-nizhinskogo-konservnogo-zavodu-50294285.html